Ми дякуємо кожній людині, яка допомагала нам пережити наслідки підступного удару російської ракети по «Охматдиту» 8 липня.Кожному, хто взяв участь у зборі коштів на відновлення зруйнованого корпусу. Запевняємо, що ніколи б не допустили й натяку на недобросовісне використання цих грошей. І нам прикро вже вдруге бачити безпідставні звинувачення на цю тему.
НДСЛ «Охматдит» – найбільша Національна дитяча спеціалізована лікарня МОЗ України – закликає засоби масової інформації, журналістів, блогерів, звертатися до нас за коментарями та роз’ясненнями перед тим як оприлюднювати будь-яку інформацію. Ми завжди дотримувалися максимальної прозорості у комунікаціях. Та, на жаль, багато редакцій сьогодні не звернулися до нас за коментарем перед тим, як оприлюднити матеріал про те, що «Охматдит» нібито планує витратити ще 14 мільйонів на консультанта й технагляд за ремонтом.
Роз’яснюємо для всіх і сподіваємось, редакції, що опублікували новину без нашої позиції, використають цю інформацію.
Перш за все, визначення переможців по супутніх тендерах на інженерні консультації та технічний нагляд було проведено ще 30 липня. Після того, як у п’ятницю 2 серпня було ухвалено рішення про скасування попереднього тендеру на відбудову, супутні тендери також втратили актуальність. І хоч формально їхні результати ще не скасовані, жодних договорів за результатами цих конкурсів не укладалося, і укладатися не буде. Ціна послуг із технічного нагляду та інженерного консультування встановлюється у розмірі відсоткового відношення до вартості будівництва – до 1,5 % і до 3% відповідно. Вартість будівництва буде визначено тільки після проведення нового тендеру на відбудову зруйнованого корпусу, відтак і ціни на супутні послуги теж будуть переглянуті.
У людей, які читали цю новину та її перепублікації, могло скластися хибне враження, ніби лікарня збиралася спустити гроші на послуги, які насправді не потрібні. Це не так.
Без технічного нагляду неможливо реалізувати такий великий будівельний проєкт як відновлення корпусу лікарні. Це будівельний контроль – чи правильна марка бетону використана підрядником, чи відповідають проєкту інші будівельні матеріали тощо. Згідно з «Порядком здійснення технічного нагляду під час будівництва об’єкта архітектури», затвердженого постановою Кабінету міністрів №903 від 11 липня 2007 року, для такого складного об’єкта як лікарня, здійснення технічного нагляду представниками підрядної організації, що веде будівельні роботи, не допускається. Таким чином, лікарня зобов’язана знайти сторонню компанію для проведення технічного нагляду за роботами з відбудови зруйнованого корпусу.
Залучення інженера-консультанта як третьої неупередженої сторони при реалізації проєктів будівництва є усталеною міжнародною практикою запобігання ризикам неефективного використання коштів, і в останні декілька років успішно впроваджується в Україні. Це є однією із головних вимог всіх інвесторів і донорів. Інженер-консультант – це компанія, яка керує проєктом зі сторони замовника, і має право ухвалювати відповідні рішення щодо організації процесу будівництва. Лікарі не можуть слідкувати, чи дотримуються будівельники графіку робіт, чи добросовісно працює технічний контроль, і чи відповідають ціни на будівельні матеріали кошторису тощо. І головне, лікар не може ухвалити рішення про розірвання договору з підрядником, який допускає систематичні порушення в будівництві. Для цього потрібен інженер-консультант, – він має право ухвалювати подібні рішення, і найважливіше – несе за них відповідальність. А лікарі мають лікувати.
Щодо визначення вартості вищезазначених послуг.
Згідно з п. 4.32. Настанови з визначення вартості будівництва, яка затверджена наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 (далі – Настанова), до глави 10 «Утримання служби замовника та інжинірингові послуги» зведеного кошторисного розрахунку вартості будівництва окремими рядками включаються кошти на:
- здійснення технічного нагляду в розмірі, який складає до 1,5 % від підсумку глав 1 -9;
- надання послуг інженера-консультанта за договором про надання інженерно-консультаційних послуг в розмірі, який складає до 3 % від підсумку глав 1 – 9.
Тож очікувана вартість послуг інженера-консультанта та технічного нагляду при здійсненні закупівель встановлюється у відсотковому показнику від фіксованих розрахункових параметрів, а не визначається замовником довільно на власний розсуд.
НДСЛ «ОХМАТДИТ» МОЗ України звернулась до проектанта з кошторисної частини для попереднього розрахунку вартості цих послуг згідно з Настановою. За попередніми розрахунками вартість послуг з технічного нагляду складає – 5 388 323,97 грн., а вартість послуг інженера-консультанта складає – 9 698 983,16 грн. Дана вартість є граничною, послуги будуть сплачуватись відповідно до визначеної вартості у проектній документації, яка отримає позитивний висновок експертної організації, а також в залежності від вартості фактично виконаних робіт підрядником, згідно з Кошторисними нормами України.
Також згідно з п.1.4. проекту договору, який є невід’ємною частиною тендерної документації, сторони погодили, що якщо за результатами проведення експертизи проектної документації позитивна експертна оцінка встановлює вартість ремонту меншою, ніж договірна ціна, сторони укладають додаткову угоду та визначають нову договірну ціну, яка не повинна перевищувати вартість інженерно-консультаційних послуг, зазначених в експертній оцінці.
Отже, якщо вартість робіт згідно проектної документації буде встановлена у розмірі 200 млн. грн., то і вартість послуг інженера-консультанта та технічного нагляду у відсотковому відношенні буде відраховуватись від підсумку глав 1 – 9 у складі цієї суми.
Оголошення про проведення обох закупівель були розміщені в системі Prozorro. Справді, на ці конкурси свої заявки подали по одному учаснику. Ми б із задоволенням розглянули будь-які інші пропозиції, але їх просто не надходило.Особливо звертаємо увагу, що виконання будівельних робіт із «Поточного ремонту (невідкладний) фасаду та внутрішнього опорядження будівлі Сучасного лікувально-діагностичного комплексу НДСЛ «Охматдит» МОЗ України, інвентарний номер 1013017277, який розташовано за адресою м. Київ, вул. В. Чорновола, 28/1, пошкоджений внаслідок військової агресії російської федерації проти України 8 липня 2024 року» повинні були відбуватися згідно з моделлю «Проектуй-будуй», яка відповідно до існуючої практики здійснюється із залученням інженера-консультанта, тому що роботи починаються без затвердженої проектної організації, яка розробляється під час виконання будівельних робіт.
Нагадуємо всім: Всі кошти, зібрані на рахунках БО «Благодійний фонд “Охматдит” – здорове дитинство» для відбудови, будуть переведені на рахунок самої лікарні. Для проведення робіт з відновлення пошкодженого сучасного корпусу Охматдиту буде оголошено новий тендер на майданчику Prozorro, який буде проведений із урахуванням всіх законодавчих вимог. Для забезпечення більшої прозорості та підконтрольності громадськості всіх процесів відновлення МОЗ вже працює над створенням ради з відновлення. До складу ради увійдуть представники найбільших донорів, представники Охматдиту, МОЗ, пацієнтської спільноти, антикорупційних організацій, професійних асоціацій. Саме рада з відновлення погодить основні кваліфікаційні вимоги до будівельних компаній та критерії, за якими здійснюватиметься вибір підрядника для виконання робіт. Після здійснення такого вибору в ході конкурсу на Prozorro та підписання відповідного договору зможуть бути оголошені нові торги на послуги з технагляду та інженерно-консультаційні послуги за виконанням будівельних робіт. Відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва, вартість послуг з технагляду та інженерно-консультаційних послуг буде визначено в межах відсоткових значень від очікуваної вартості робіт з будівництва.
Прохання до всіх, не розповсюджувати інформацію про НДСЛ «Охматдит» без коментаря представника НДСЛ «Охматдит».